Fokus på ditt miljø i ”Moss som den er”

Moss Historielag inviterer nå alle sine 370 medlemmer og andre interesserte til å bli ressurspersoner i boka ”Moss som den er”, som er planlagt til byjubileet i 2020. I den anledning holdt laget nylig et møte om hvordan medlemmene kan yte sine bidrag. Det kom fram en rekke ideer som vil bli fulgt av bokkomiteen.

I boka vil fokus bli satt på miljøer rundt om i Moss. Det kan dreie som om boområder, gater, eiendommer, nabolag, plasser, bedrifter, foreninger osv. Hva som er et spesielt med de forskjellige miljøene man skal beskrive vil bokkomiteen få fram med hjelp av engasjerte mossinger. I boka ønsker man å presentere hvordan miljøet ser ut i 2019/20. I tillegg til fakta om miljøet nå, vil man gå litt bakover i tid for å fortelle om hvordan det en gang var. Gjennom en idédugnad i grupper eller enkeltvis skal man finne fram til gamle bilder og tekster om hus, forretninger, arbeidsplasser, foreninger og mennesker. Folk som er opptatt av et miljø kan sette seg sammen med likesinnede og notere ned stikkord som bokkomiteen arbeider videre. En enkel idédugnad mellom venner, kan være arbeidsmetoden. Gruppene skal ikke levere ferdig materiell, men komme med forslag om temaer og bilder. Disse vil så bli fulgt opp av bokkomiteen.

På nevnte møte orienterte Per Vorum og Jan Kronberg om en mulig layout på boka. Oddvar Aasen snakket om arbeidsmetodikken i gruppene og Wenja Blomberg tenkte høyt om sitt barndomsmiljø, Tronvik. Det ble meget godt mottatt og utdypet av forsamlingen. Stikkord var blant annet pensjonatet til Walle på Tronvik gård, søstrene Walle som var malere, landbruksområdet som ble til boligområdet, butikker, badestranda, Torpedostasjonen, Sjekta, båtbyggeri, skysstasjon, ferjetrafikk over fjorden, radiostasjonen, speiderlandsleir, Sandberg, Blåmyra, Stupet, storviltjeger Rosenberg, Ekeli pensjonat, damehjem, naturbarnehage og miljøhus.

Torsdag 19. oktober klokken 11 blir det Justus-møte om bokprosjektet. Da vil ett eller flere miljøer bli presentert. Det kommer vi tilbake til på denne hjemmesiden.